דני ליבנה, מנכ"ל אובליגור, אודות הלוואות בריבית צמודת מדד מול ריבית משתנה

כמנכ"ל אובליגור, דני ליבנה מחזיק בידע מעמיק בנושא הלוואות בריבית משתנה, לרבות אלו צמודות למדד וכאלה שאינן צמודות למדד. ליבנה שואף לחנך אנשים על סוגים שונים אלו של הלוואות והשלכותיהן.

הלוואות בריבית משתנה צמודה למדד

הלוואות בריבית משתנה צמודה למדד: בהלוואות אלו, הריבית קשורה למדד פיננסי ספציפי, כגון ריבית הפריים, הליבור (London Interbank Offered Rate), או שיעור שטר האוצר. הריבית על ההלוואה מותאמת מעת לעת בהתאם לתנועות במדד הנבחר. המשמעות היא שכאשר המדד משתנה, גם הריבית על ההלוואה תשתנה בהתאם. היתרון של הלוואות כאלה הוא בכך שהן מציעות שקיפות ומשקפות את תנאי השוק הקיימים לאותה עת. הלווים עשויים ליהנות משיעורי ריבית נמוכים יותר בתקופות של יציבות כלכלית או ירידת שיעורי מדד. עם זאת, חשוב לציין כי בתקופות של תנודתיות כלכלית או עליית שיעורי המדד, הריבית על הלוואות אלו עשויה לעלות, ועלולה לגרום לתשלומים חודשיים גבוהים יותר.

הלוואות בריבית משתנה

מנגד,ליבנה דן בהלוואות בריבית משתנה שאינה צמודה למדד. בהלוואות אלו, הריבית נקבעת אך ורק על ידי המלווה או המוסד הפיננסי, מבלי להיות קשורה למדד חיצוני. למלווה יש את שיקול הדעת להתאים את הריבית על סמך גורמים שונים, כגון כושר האשראי של הלווה, תנאי השוק או מדיניות פנימית. אמנם ייתכן שהריביות על הלוואות אלו אינן משקפות ישירות שינויים במדד, אך הן עדיין יכולות להיות מושפעות ממגמות כלכליות רחבות יותר. הלווים נהנים מהגמישות של המלווה בעל שליטה על התאמות הריבית. עם זאת, חשוב לעיין היטב בהסכם ההלוואה ולהבין כיצד ומתי יכול המלווה לשנות את הריבית.

ליבנה  מדגיש כי על הלווים לשקול היטב את מצבם הפיננסי ואת סובלנות הסיכון בבחירה בין הלוואות בריבית משתנה צמודות למדד לבין הלוואות שאינן צמודות למדד. הלוואות צמודות למדד מספקות שקיפות והשתקפות ישירה של תנאי השוק, אך הן טומנות בחובן סיכון לתנודות בריבית. הלוואות שאינן צמודות למדד מציעות יותר גמישות ושליטה מנקודת מבטו של המלווה, אך עשויות להיות בעלות שקיפות פחותה ועשויות לגרום לשיעורי ריבית גבוהים יותר.

אובליגור – הלוואות בהתאמה אישית למצבכם הפיננסי

לסיכום, דני ליבנה , מנכ"ל אובליגור, מסביר על ההבדל בין הלוואות בריבית משתנה צמודה למדד לבין הלוואות שאינן צמודות למדד. על ידי הבנת ההבחנות הללו, אנשים יכולים לקבל החלטות מושכלות בבחירת סוג ההלוואה שתואם את היעדים הפיננסיים וסובלנות הסיכון שלהם. ליבנה מייעץ לאנשים להעריך היטב את התנאים והסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לכל סוג הלוואה ולבקש ייעוץ מקצועי כדי לקבל את ההחלטה הטובה ביותר לנסיבות הספציפיות שלהם.